...czyli jak zdrowo przebrnąć przez Święta.

 

 

Święta Wielkanocne w Polsce są niezwykle barwne i radosne. Spotkania rodzinne skupiają się zazwyczaj przy stole, a z kuchni unoszą się zapachy pieczonych ciast, kiełbas i żurku.


Otoczeni magią (żeby nie powiedzieć „szaleństwem zakupowo-kulinarnym) często zapominamy, czego powinnyśmy się wystrzegać, albo co gorsza świadomie dajemy sobie dyspensę od wszelkich zasad zdrowego odżywiania się (i rozsądku).


Jak zdrowo przetrwać święta radzi nasza niezastąpiona pani dietetyk Magdalena Brzuska z poradni NutriArt:

 

DOBRA STRATEGIA TO PODSTAWA

 

Rozpocznij świętowanie od świadomego planu: ustal na ile możesz sobie pozwolić, a z czego musisz zrezygnować. Trzymaj się tak ustalonych reguł, a święta nie będą przykrym czasem wyrzeczeń i odmawiania sobie wszystkiego.


Wydłużony czas trwania posiłków, ułatwiony dostęp do jedzenia, różnorodność dań, a przede wszystkim ogólne przyzwolenie na objadanie się podczas Świąt nie ułatwia realizacji planu. Łączenie posiłku z innymi czynnościami, np. z rozmową, sprawia, ze trudniej jest nam zauważyć moment kiedy jesteśmy już nasyceni. W związku z powyższym musimy sobie przypomnieć czym jest samodyscyplina.

 

 


JAJA


Jajka są źródłem pełnowartościowego białka, beta- karotenu oraz luteiny, która ma zbawienny wpływ na nasz wzrok. Mimo, iż jajka zawierają dużą ilość cholesterolu, to są bogate także w lecytynę oraz kwasy omega-3, które pomagają obniżyć poziom trójglicerydów i cholesterolu we krwi.


Postaraj się serwować jajka bez dodatku majonezu. Mimo, iż zawiera dużo dobrych kwasów tłuszczowych, jest prawdziwą zmorą odchudzających się. Pamiętaj, że 1 łyżka majonezu to ok. 170 kcal! Jajka możesz doprawić serkiem wiejskim zmiksowanym z chrzanem lub sosem zrobionym na bazie jogurtu naturalnego.

 

ODCHUDZONE SAŁATKI


Do sałatki jarzynowej dodaj mieszaninę majonezu z chudym jogurtem naturalnym. Smak sałatki na tym nie ucierpi, a nieco ją odchudzimy.

Warto wzbogacić stół o sałatki ze świeżych warzyw: sałaty, rzodkiewek, pomidorów i kiełków, polane sosem na bazie oliwy z oliwek.

 

 

TŁUSTYM KIEŁBASOM MÓWIMY STANOWCZE NIE!


Pachnąca biała kiełbasa to dla wielu podstawa Świąt, zwłaszcza robiona samodzielnie z naturalnych składników, z dodatkiem aromatycznego czosnku i majeranku. Niestety nie każdemu będzie dane rozkoszować się smakiem takiej kiełbasy, a ta kupowana w sklepach nie zawsze jest najwyższej jakości.


Przy wyborze dobrej kiełbasy kieruj się jej ceną. Jeśli jest poniżej 15,00 zł/kg poważnie zastanów się nad zakupem … Najlepiej kupować już parzoną, ponieważ jeśli po sparzeniu kiełbasa ciemnieje, oznacza, że była przygotowana ze starego mięsa. Kiełbasa powinna mieć jasną barwę.


Innym rozwiązaniem jest wybór chudych wędlin i mięs: szynka drobiowa, polędwica, chuda szynka cielęca czy schab. Unikaj pasztetu, baleronów, boczku, salami -  bo to prawdziwe bomby kaloryczne. 


CIĘŻKI ŻUREK


Nie rezygnuj z żurku w Święta, postaraj się jednak, aby był nieco lżejszy. Tradycyjny żurek jest ciężkostrawny i tłusty. Postaraj się go zrobić na lekkim wywarze warzywnym z dodatkiem dobrej jakości kiełbasy białej i warzyw.

 

 

WYPIEKI W WERSJI LIGHT


Każdy ma swoją piętę achillesową. Na niektórych działają „konkrety”, a inni nie wytrzymają bez choćby kawałka ciasta. Babki, mazurki, makowce mogą złamać nawet tych najwytrwalszych! Niestety są bardzo kaloryczne i ciężkostrawne. Proponuję zamienić te ciasta na lżejsze przysmaki: ciasto biszkoptowe z owocami, deser z galaretki. Jeśli nie jesteś w stanie zrezygnować z tradycyjnych ciast, proponuje następujące zamienniki:


·       Keks z owocami kandyzowanymi - keks z orzechami i suszonymi owocami,

·      
Babka drożdżowa z lukrem - babka drożdżowa z cukrem pudrem

·      
Mazurek z masą kajmakową - tarta ze świeżymi owocami

·      
Sernik z polewą  - sernik na zimno z galaretką


ZDROWE ZASADY ODŻYWIANIA 


Pamiętaj! Czas Świąt nie zwalnia Cię z zasad zdrowego odżywiania!


Postaraj się, aby na Twoim stole było pieczywo pełnoziarniste zamiast białego, świeże warzywa i owoce zamiast słodyczy, słodzone napoje zamień na wodę lub soki owocowe świeżo wyciśnięte lub 100%. Zamiast tłustych sosów, użyj tych zrobionych na bazie chudego jogurtu naturalnego.

 

 


Dziękujemy za wskazówki i życzymy Wszystkim ZDROWYCH Świąt oraz… smacznego! ;)



Logowanie
nick

hasło
zarejestruj